Carma

Meneliti tulisan Ali Bukhari Amir, kolumnis dalam Harakahdaily, saya mendapat satu perbendaharaan kata yang baru. Perbendaharaan kata yang bersumberkan Allahyarham Pak Samad.

CARMA

Ertinya: Cari makan

Anggapan saya, mungkin CAR itu singkatan kata bagi CARI dan MA itu daripada kalimah MAKAN.

Pernah dahulu saya mendengar kuliah dari TG Nik Aziz. Pasal cari makan. Sudah menjadi istilah manusia, perkataan cari makan ini digunakan untuk setiap perkara. Contohnya:

Situasi 1: Pak Ali ke sawah bendang.

Org Kg : Pok Ali nok gi mano tuh? Bowok cok atah bahu?

Pak Ali : Nok gi baruh, ‘cari make’ sikit!

Situasi 2: Fairus pergi ke restoran

Jazli : Nok mano tu? Loghat teh…

Fairus: Nok gi ‘cari makan’ sikit

Dan banyak lagi situasi yang manusia menggunakan istilah ‘cari makan’ @ carma ini. Tetapi semuanya merujuk kepada bagaimana usaha manusia untuk memenuhi keperluan hidup dan perut mereka.

Kadang-kadang manusia ni sanggup menipu, ‘cari makan’ punya pasal.

Orang pilitik, guna pelbagai helah, untuk ‘cari makan’

maka ramai lah yang kena makan…padan muke

Tidak bekerja, tiada duit

Tiada duit, nak makan apa…

Musim raya ni, saya nak ‘cari makan’ jugak lah…

cari makan kuih raya, ada rezeki dapat duit raya! hahahaha…takyah dengki sbb aku masih lg student! kenalah beri bantuan. hahaha.

2 Respons to “Carma”

  1. peng Says:

    kalu tahu ko dewwan bahasa marah ni…
    pandai2 reka perkataan baru…

    aku tahu la aku ni popular…
    tapi jangelah terlalu mempergunakannya…

    mesti teringat ko aku masa bice pasal make ni…

  2. ise Says:

    pak samad yang guna perkataan ni…
    masa bice tu, artikel ni dah tulis,
    cuma teringat ko mu setiap masa.
    nnt nak tupe duk umah mu smetar, sbb rasanya kena lapor diri ke putrajaya.

Tinggalkan Jawapan

