Aku dan Muzik

Tin-tin susu di dapur dicari. Dikumpul untuk dijadikan alat muzik. Dek kerana minat, saya mengikuti abang hadir untuk latihan genderang sekolah. Cuma pemerhati.

Latihan dibuat hujung minggu dengan bimbingan cikgu Ismail Daud. Ketika itu masih di darjah 3, manakala rata-rata ahli pasukan genderang darjah 5.

Suatu hari pemain gendang tidak dapat hadir. Supaya latihan tidak terhenti, saya menggantikan tempatnya. Sekadar pengganti. Namun, pemain asal gendang menarik diri dari menyertai kumpulan. Secara tidak langsung saya menggantikan tempatnya secara rasmi.

Latihan untuk pertandingan di peringkat daerah Bachok tahun 1993.

genderang

Tidak dapat gelaran johan, sekadar kedua.

Hari sukan sekolah, pasukan kami perlu menyertai perbarisan semasa acara perasmian. Walaupun asalnya pemain gendang, namun disebabkan ‘saiz’ badan yang tidak besar (bukan kecil..haha) saya diberi alat muzik  lain yang lebih ringan.

genderang2

Di sekolah menengah, saya lebih terdedah dengan muzik Islam. Alunan muzik yang dipasang hanpir setiap hari selepas waktu asar menjadi santapan kami warga asrama. Jika di hujung minggu, usai sahaja solat dhuha secara berjemaah di surau, asrama akan memasang lagu-lagu nasyid. Lagu-lagu dari kumpulan Nada Murni, The Zikr, Raihan, Rabbani, Hijjaz dan banyak lagi.

badar

Minat kepada irama nasyid bermula. Pernah saya berlari masuk kampung ke rumah sepupu saya untuk mendapatkan kaset nasyid kumpulan The Zikr.

Al-Fatihah buat pejuang dakwah Ustaz Asri yang telah kembali ke rahmatullah. Belasungkawa buat beliau.

AL-FATIHAH

Image017

3 Respons to “Aku dan Muzik”

  1. t-mutiara Says:

    nk serupo muko ngan adik die.huhu..

  2. Nik Fahmi Says:

    Teringat maso tinktn duo. azrul tgktn tigo. pertndingan nasyid antara kelas. nasyid dlm bahasa arab. kelas dio nyani lagu Biladi. 3IK. dio la tuke maen bonggol.. mmg sedap. kami bdk2 laen raso mmg akan kaloh.

  3. penasalju Says:

    jerul, mu doh tengah meting gapo kat masjid Muhammadi tu..berigat…

Tinggalkan Jawapan

