Pertama Ramadhan dan Duit Raya

 

Dua tajuk dalam satu entri. Memang ini Ramadhan yang pertama saya di Kedah. 6 tahun merasai suasana ramadhan di selatan tanah air. Suatu pengalaman yang bermakna buat saya.

Jika dahulu, ramadhan adalah masa untuk berjimat. Kehidupan pelajar yang selalu tak cukup duit. Berbuka puasa di masjid.

Berpuasa tahun pertama di UTM amat seronok. Berada di Kolej Siswa Desa Skudai (skrg dah dijadikan tempat tinggal pekerja asing..huhu) memberi banyak kenangan.  Seronok berbuka bersama kawan-kawan.

Ramadhan lepas juga banyak kenangan. Kenangan bersama Eid, Rembes, Lan, Khalil selaku teman serumah. Berbuka bersama-sama dan ke masjid bersama-sama hampir setiap waktu.

 

Kali ini berpuasa di sini. Berseorangan. Sunyi. Sepi.

Alhamdulillah minggu lepas sempat juga menjemput adik-adik kelantan yang masih belajar di sekitar utara datang berbuka puasa di rumah. Datang bukan setakat untuk berbuka, namun kami sempat berusrah. Memang seronok adik2 ni dapat berbuka bersama. Yelah, dapat makan free kan. Biasalah student. Dengan sup tulang, ayam berempah yang dibakar, ikan bakar, kerang bakar, memang semuanya berselera.

 

Seminggu lebih lagi untuk pulang ke kampung. Baju raya masih belum siap. Minggu lepas sempat juga ke Pekan Rabu membeli kain pelikat untuk saya dan ayah. Hari raya kami ringkas sahaja. Baju Melayu + Kain pelikat. Tidak pernah saya solat hari raya dengan sepasang baju melayu lengkap. Tahun lepas pun saya hanya membeli kain pelikat baru sahaja, baju melayu lama. Kasut/selipar tak payah tanya, memang tak ada yang baru. Saya lebih selesa begitu.

 

Duit raya dah ditukar, cuma beli sampul sahaja. Tahun lepas saya bagi duit raya walaupun masih status ‘student’. Walaupun bulan ni sudah agak banyak saya berhabisan, yelah deposit rumah baru, beli peti sejuk, buat major servis kat persona tu, bil astro (adoyai bil astro dah naik!), bil broadband dan macam2 lagi, namun kuota untuk duit raya tetap ada.

Walaupun baru ada sorang anak sedara, tapi spupu yang masih kanak-kanak ribena ramai. Tak sabar nak pulang ke kampung. Tapi kadang-kadang takut juga. Terlalu banyak soalan maut buat saya. “Bila nak buat majlis?”

Aduh memang menyesakkan. Semua orang tanya benda tu. Tensen betul. Umor saya masih muda, nak kejar dunia dulu..hahaha

4 Respons to “Pertama Ramadhan dan Duit Raya”

  1. fairuspeng Says:

    nai duit raya etek…

  2. gembes Says:

    Teringat aku masa dok Skudai, buko poso di MSI…. Ramadhan nie memang jimat duit bahagian makan, tp banyak keluar belanja tambang bot balik rumah buka puasa plak….

  3. moon Says:

    as’kum…saya berjumpa blog anda tanpa d’sengajakan.terhibur membaca blok anda….harap anda selalu2 la update nyer

  4. Azrul Hisyam Says:

    terima kasih moon

Tinggalkan Jawapan

